לקט יוני-יולי ועדכונים

בחודש האחרון קצת נעלמתי. יש לכך שתי סיבות. ראשית, הגדלתי את היקף העבודה שלי וכרגע יש כמה פרויקטי מחקר שאני חלק מהם, בנוסף לזמן שאני מבלה בחיפוש עבודה במשרה מלאה ובגיבוש נושא לדוקטורט. כל זה משאיר אותי עם פחות זמן לכתוב פה. שנית, עכשיו כשאני מקבל תמיכה כספית מהקוראים\ות, התחלתי להשקיע יותר בכל רשומה, וכך זמן העבודה עליהן מתארך. כל זה הוביל לכך שלראשונה מאז יולי הקודם, שברתי את הרצף של לפחות רשומה בחודש. אני ממשיך לכתוב לבלוג, ויש כמה דברים מעניינים בקנה. אני רק לא יכול להתחייב מתי יפורסמו רשומות חדשות. בינתיים, הנה לקט של כמה דברים מהחודשים האחרונים שהיו קטנים מכדי להצדיק רשומה. חלקם התפרסמו בעמוד הפייסבוק של הבלוג.

  1. בעקבות הרשומה הקודמת נוספו שלושה תומכים חדשים לבלוג בפטראון, והגענו ליעד הראשון של 10$ לרשומה! אני רוצה להודות לתמיר, לבת-אור ולתומר על התמיכה, ולאחל להם קיץ נעים וממוזג. התמורה להגעה ליעד היא חיבור הרשומות שכתבתי בעבר על שכר המינימום לכדי סקירה מסודרת אחת. התחלתי כבר לעבוד על זה, וזו הרשומה שמקבלת את העדיפות הראשונה. את העדיפות השניה יקבלו רשומות שנכתבות כתמורה לתומכים שמשלמים 3$ לרשומה (לאחר שאקבל מהם את הנושאים עליהם הם רוצים שאכתוב). כזכור, אני מקבל כסף רק כאשר אני מעלה רשומות חדשות (הרשומה הזו, מן הסתם, כמו גם רשומות שיוקדשו בעתיד לעדכונים בלבד, אינה נחשבת לצורך התשלום).
  2. מהסיבות שהזכרתי קודם, לא התאפשר לי לכתוב ברצינות על מתווה הגז. במקום זה, אני ממליץ לקרוא מסמך בנושא קרוב מסוף 2013, שבעריכתו השתתפתי. זהו סיכום של כנס שעסק גם הוא במאגרי הגז הטבעי בים התיכון. בכנס השתתפו דוברים מטעם הממשלה, ארגונים חברתיים, נציגי מדינות שונות, ונציגי חברות הגז. הסוגיה שהייתה אז במוקד הייתה כמה מתוך הגז יש לייצא, אך הרבה מן התובנות שעלו שם רלוונטיות גם כעת.
  3. בסוף חודש יוני, הממשלה אימצה את תוכנית הפעולה הכלכלית-חברתית שהציגה המועצה הלאומית לכלכלה. התכנית המקורית לא כללה התייחסות לצמצום העוני והפערים החברתיים במדינה, והתייחסות זו נוספה רק בעקבות לחץ של חלק מהשרים. יש הרבה מה לומר בנושא. מאז תחילת העשור הקודם, מספר מדינות מערביות אימצו מדיניות רב-שנתית לצמצום העוני וההדרה החברתית, תוך הצבת יעדים מדידים, ובדרגות שונות של הצלחה. ממשלת אולמרט אימצה תוכנית כזו ב-2007, אך לא עשתה הרבה על מנת להוציא אותה לפועל, וממשלות נתניהו הזניחו את הנושא לחלוטין עד כה, למרות המלצות מקצועיות בכיוון. אפשר לקרוא על כך בפירוט במסמך "אתגרים חדשים של מדינת הרווחה", שהייתי אחד מכותביו.
  4. לפני שבוע וחצי הממשלה וההסתדרות הגיעו להסכמות בנושא העסקה ישירה של עובדי קבלן. גם בנושא הזה יש לי הרבה מה להגיד. אני תומך בהעסקה ישירה, ויש לי ביקורת רבה על ההסתדרות, שהיא בין האחראים העיקריים למצב הקיים. מה שמעסיק אותי זה מציאת מנגנון בר קיימא שיאפשר מצד אחד העסקה ישירה וביטחון תעסוקתי בשירות המדינה לכולם, ומצד שני, לא ייצור "מסמרים בלי ראש" – אנשים שנשארים בשירות גם אם אינם מתאימים, או גם אם הם מוקד לתלונות ציבור. מנגנון כזה צריך להכיל גם בלמים שלא יאפשרו פיטורין ורדיפה על בסיס פוליטי – אחד הרציונלים שיצרו מלכתחילה את מוסד הקביעות במגזר הציבורי. לדוגמה, ניתן להתנות מראש תנאים כמו הצטברות מספר מינימלי של תלונות ציבור שנמצאו מוצדקות, או של משובים שליליים עקביים על העובד מהמנהל והקולגות שלו, ולהגביל את המספר המקסימלי של עובדים בעלי קביעות שניתן לפטר בשנה (מבין אלה שעמדו באחד מהתנאים הנ"ל) למאות ספורות או לשיעור של כמה עשיריות האחוז מכלל עובדי המדינה.
  5. למי שטרם ראו, העליתי לכאן את עבודת התזה שלי, בתחום המאקרו-כלכלה. בתזה אני מראה, באמצעות מודל תיאורטי, איך במקרים בהם קיים קושי לגייס הון או להלוות, כלכלה המבוססת על קואופרטיבים של עובדים (חברות בבעלות העובדים שלהן) מביאה לחלוקת הכנסות ולחלוקת הון שיוויוניות יותר מאשר כלכלה המבוססת על חברות למטרות רווח. אני מקווה להרחיב בנושא בעברית ובשפה טכנית פחות ברשומות עתידיות.
פוסט זה פורסם בקטגוריה הודעות, קצרים, רשימות, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על לקט יוני-יולי ועדכונים

  1. Tsipora Ashbel הגיב:

    היי עמית,
    נהנית לקרא ולעיין בגרגירי המלח. יופי של כתיבה והנושאים מרתקים
    ונוגעים/פוגעים במציאות חיינו העכשוית.

    חיפשתי חומר על איגודי עובדים אלטרנטיביים לאלו הוותיקים, דהיינו, הסתדרות
    (המורים) ואירגון המורים.
    האם בדעתך להקדיש בקרוב לנושא האקטואלי הזה רשומה, או רשומות?
    תודה,
    צ.א.

    אהבתי

    • עמית הגיב:

      היי ציפורה,
      תודה רבה על המילים החמות. ייתכן שבעתיד אקדיש תשומת לב גם לנושא הזה. בינתיים אני ממליץ לך לקרוא על "כוח לעובדים" (שאני גם חבר בו), ארגון עובדים שמהווה אלטרנטיבה לארגונים הותיקים.

      http://workers.org.il/

      אהבתי

  2. Tsipora Ashbel הגיב:

    והנה תובנה התוהה על מהות הג'אז שמצאתי לאחרונה:
    בגרעין הפילוסופיה של הג'אז עומדת שאיפה לחדשנות ולפריצת גבולות אשר תרמה
    לאבולוציה מתמדת לאורך דורות של אמנים. תוצרי המהפכות של אמנים גדולים הפכו
    בעצמם למסורת שעליהם קראו תיגר הדורות הבאים – וחוזר חלילה.

    2015-07-31 9:46 GMT+03:00 Tsipora Ashbel :

    > היי עמית,
    > נהנית לקרא ולעיין בגרגירי המלח. יופי של כתיבה והנושאים מרתקים
    > ונוגעים/פוגעים במציאות חיינו העכשוית.
    >
    > חיפשתי חומר על איגודי עובדים אלטרנטיביים לאלו הוותיקים, דהיינו, הסתדרות
    > (המורים) ואירגון המורים.
    > האם בדעתך להקדיש בקרוב לנושא האקטואלי הזה רשומה, או רשומות?
    > תודה,
    > צ.א.
    >

    אהבתי

השארת תגובה

